Reka Bentuk Pengajaran

Category: By M@Ha KaRy@

REKA BENTUK PENGAJARAN

1. Apa itu reka bentuk pengajaran?

Terdapat tiga definisi iaitu:

i. Konsep RP Disck & Reiser (1989) : Proses sistematik merekabentuk, membangun, melaksana dan menilai pengajaran.
ii. Richey (1986) : Sains mencipta spesifikasi pengajaran dengan terperinci untuk pengembangan, penilaian & penyelenggaraan yang boleh memudahkan pembelajaran.
iii. Gustafon (1991): Bilik Darjah, Produk, Sistem

2. Apa pentingnya reka bentuk pengajaran kepada seorang guru?

i. Mewujudkan pengajar yang kompiten dan bermutu.
- Menghasilkan guru yang mempunyai visi dan objektif yang teratur dan berpandu dan seterusnya mewujudkan sebuah proses pembelajaran yang benar-benar mantap.

ii. Menghasilkan proses pembelajaran berkesan dimana murid-murid tahu apa yang cuba disampaikan oleh guru dan gambaran awal mengenai tajuk yang dibincangkan.
iii. Membantu mewujudkan keyakinan & kepercayaan antara guru dan murid.
iv. Pengajaran berjalan lancar dengan penglibatan pelajar yang aktif.
v. Memudahkan proses penilaian.


3. Apakah perkara asas yang merangkumi seluruh proses pengajaran guru pada masa kini.

Perkara asas yang merangkumi seluruh proses pengajaran guru ialah
i. kekuatan intelek
ii. kepemimpinan berwibawa
iii. kemurnian akhlak
iv. kesediaan untuk berubah
v. minat dan cinta terhadap profesion
Setiap faktor tersebut saling berkait rapat, serta bergerak serentak dan beriringan. Oleh itu, semua guru harus menghayati dan mengamalkannya bagi memartabatkan profesion keguruan masa kini yang semakin mencabar.

Dari segi kekuatan intelek, guru hendaklah cemerlang melaksanakan tugas asasi semasa mengajar. Proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lancar jika guru menguasai kandungan subjek diajar serta berketerampilan dalam kemahiran pedagoginya. Guru-guru haruslah sentiasa membudayakan amalan membaca bagi meningkatkan ilmu pengetahuan agar dapat digunakan semasa proses pengajaran.

Di samping itu, guru juga perlu mempunyai pengetahuan umum yang baik dan terkini agar keperluan guru akan kekal relevan dengan tuntutan perubahan semasa.
Oleh kerana kepemimpinan adalah dinamik dan sentiasa berubah, maka sekolah perlu bertanggungjawab melengkapi diri dengan pendekatan, strategi, kaedah dan juga teknik kepemimpinan, pengurusan serta pentadbiran terkini, termasuk model kepemimpinan instruktional. Di sekolah, pengetua, guru besar dan guru penolong kanan adalah ‘pemain utama’ yang menggerakkan segala aktiviti.

Selain itu, guru pula bertanggungjawab terhadap kepemimpinan P&P serta perkembangan sahsiah pelajar. Malah, guru harus sedar bahawa mereka menjadi contoh dan model kepada pelajar, ibu bapa dan komuniti yang sentiasa memandang tinggi pada warga pendidik .
Bagi menjamin imej keguruan masa kini, guru haruslah berfikiran global, bermentaliti kelas pertama, memiliki `towering personality’ serta tidak terjebak dalam sebarang kes jenayah dan salah laku. Sebarang sikap dan mentaliti negatif perlulah diubah agar dapat membentuk insani yang lebih bermutu. Guru mesti bersedia untuk 'learn, relearn and unlearn' dan menjadi warga pendidik sehingga ke akhir hayat.

Bagi mengukuhkan lagi pengajaran guru, minat serta kecintaan mendalam terhadap bidang keguruan merupakan satu keperluan dan kepentingan pendidikan menuntut satu juta pengorbanan yang tinggi. Secara tidak langsung, ia akan mencetus keinginan dan juga dorongan untuk menjalankan tugas secara jujur, ikhlas dan penuh bertanggungjawab.

4. Model ASSURE mengandungi 6 langkah. Sila nyatakan dan terangkan.

A - Analisis pelajar
S - Nyatakan objektif
S - Pilih, buat atau baiki.
U - Gunakan media dan bahan
R - Libatkan pelajar dalam pembelajaran
E - Penilaian atau semak semula

Penerangan :

A- Analisis pelajar

Ciri-ciri am - menilai, umur, kumpulan etnik, jantina, rohani, emosi, fizikal, atau masalah-masalah sosial, sosioekonomi, dan
sebagainya.

Kecekapan spesifik - pengetahuan asas, kemahiran-kemahiran, dan sikap.

Gaya belajar - lisan, logik, visual, muzikal, berstruktur, dan sebagainya.

S- Nyatakan objektif

Mulakan pengajaran dengan menulis objektif-objektif pengajaran anda. Objektif-objektif adalah hasil-hasil pembelajaran, iaitu, apa yang akan pelajar perolehi selepas pengajaran?

Objektif-objektif tulisan adalah:

i. Peserta - siapa pelajar-pelajar anda?
ii. Demostrasi
iii. Tingkah laku pelajar akan diperhatikan

S- Pilih, Buat atau Baiki

Kaedah-kaedah pendidikan yang terpilih, perantaraan, dan bahan-bahan

Bila anda sudah memahami pelajar-pelajar anda, seharusnya anda telah memperoleh
satu idea yang jelas mengenai tahap dan kemampuan mereka dalam pengajaran.
Kemudian anda bolehlah memilih:

i. Kaedah pendidikan yang anda berasa adalah paling sesuai untuk memenuhi objektif - objektif untuk pelajar-pelajar keterangan ini.

ii. Perantaraan begitu akan paling baik sewaktu bekerja dengan kaedah anda yang pendidikan, objektif-objektif, dan pelajar-pelajar anda. Media boleh menjadi teks,imej pegun, merakamkan pada video, suara, dan multimedia komputer.

U- Gunakan Media dan Bahan

Sekarang adalah masa untuk memulakan aktiviti pengajaran dan guna media dan bahan-bahan yang anda mempunyai terpilih. Anda harus pratonton sentiasa bahan-bahan sebelum menggunakan mereka dalam satu kelas dan anda harus juga menggunakan peralatan dalam untuk kepastian pendahuluan kerja-kerja ia dan anda tahu bagaimana menggunakan ia.

R- Libatkan pelajar dalam pembelajaran

Pelajar-pelajar menjadi terbaik apabila mereka terlibat dengan aktif dalam pembelajaran. Pelajar pasif mempunyai pembelajaran lebih kompleks. Oleh itu, guru haruslah cuba memahami pelajar seperti ini dahulu sebelum memulakan proses P & P. Apa pun strategi pendidikan anda, ia seharusnya dapat menggabungkan soalan-soalan dan jawapan-jawapan, perbincangan, kerja kumpulan, dan cara-cara lain agar pelajar-pelajar dapat terlibat secara aktif dalam pembelajaran. Terpulang kepada anda, untuk memastikan semua pelajar mempunyai peluang yang mencukupi untuk menyertai dalam aktiviti-aktiviti pembelajaran.


E - Penilaian atau semak semula

Peringkat terakhir ini seringkali diabaikan, tetapi ia adalah sesuatu yang penting. Sesiapapun boleh membangunkan satu pengajaran dan menyampaikannya, tetapi guru-guru yang baik mestilah selalu mengkaji semula pengajarannya, objektif-objektif, strategi pendidikan, bahan-bahan pendidikan, dan penilaian dan menentukan sekiranya unsur-unsur pengajaran ini adalah berkesan atau tidak.


 

0 comments so far.

Something to say?