Sejarah Perkembangan Fotografi

Category: By M@Ha KaRy@

Sejarah Perkembangan Fotografi

* Tahun 1000

Al Hazen, seorang pelajar berbangsa Arab menulis bahawa citra (gambar) dapat dibentuk dari cahaya yang melewati sebuah lubang kecil.

* Sekitar 400 tahun kemudian

Leonardo da Vinci, juga menulis mengenai fenomena yang sama. Seandainya tulisan da Vinci diterbitkan, kemungkinan ia dianggap sebagai penemuan prinsip kerja kamera.

* Tahun 1558

Battista Delta Porta, dianggap sebagai perintis prinsip kerja kamera melalui buku tentang Camera Obscura yang diterbitkannya. Kemungkinan karyanya berdasarkan pada penemuan-penemuan da Vinci.

* Awal abad 17

Ilmuwan Itali, Angelo Sala menjumpai bahawa apabila serbuk perak nitrat dikenakan cahaya, warnanya akan berubah menjadi hitam. Bahkan saat itu, dengan komponen kimia tersebut, ia telah Berjaya merakam gambar-gambar yang tak bertahan lama. Masalah yang belum diatasinya ialah cara menghentikan proses kimia setelah gambar-gambar dirakam agar kekal.

* Tahun 1727

Johann Heinrich Schuize, profesor farmasi dari Universiti di Jerman, telah mengesahkan bahawa komponen perak nitrat menjadi hitam kerana cahaya dan bukan disebabkan oleh haba (panas).

* Sekitar Tahun 1800

Thomas Wedgwood, seorang lelaki berbangsa Inggeris, membuat eksperimen untuk merakam gambar positif dari citra melalui lensa pada camera obscura (sekarang lebih dikenal dengan sebutan 'Kamera') tetapi hasilnya sangat mengecewakan. Akhirnya beliau mengkaji bagaimana untuk membuat gambar-gambar negatif (yang kemudiannya dikenali sebagai "Fotogram') pada kulit atau kertas putih yang telah diletakkan komponen perak dan menggunakan cahaya matahari sebagai penyinaran.

* Tahun 1824

Akhirnya seorang lelaki berbangsa Perancis bernama Joseph Nieephore Niepee, seorang “lithograpf” Berjaya menghasilkan gambar kekal pertama yang disebut "FOTO" (tanpa menggunakan kamera), melalui proses yang disebutnya : HELIOGRAVURE ( proses kerjanya mirip prinsip kerja lithograf) dengan menggunakan sejenis aspal (yang disebutnya Bitumen of Judea) sebagai bahan kimia utama. Kemudian beliau menggunakan kamera dan terdapat sumber mengatakan bahawa Niepee sebagai orang pertama yang menggunakan lensa pada kamera obscura.

* Agustus 1827

Setelah beberapa ketika, Niepee berjumpa dengan Louis Daguerre, seorang lelaki Perancis yang juga seorang pelukis. Mereka akan bekerjasama untuk menghasilkan foto melalui penggunaan kamera.

* Tahun 1829

Niepee secara rasmi bekerjasama dengan Daguerre, namun, setelah beberapa lama, Niepee meninggal dunia (tahun 1833).

* 7 Januari 1839

Dengan bantuan seorang ilmuwan, Daguerre mengumumkan hasil penelitiannya selama ini kepada Akademi Ilmu Pengetahuan Perancis. Hasil kerjanya yang berupa foto-foto yang kekal itu disebut "DAGUERRETYPE". Saat itu Daguerre telah memiliki foto studio komersial, dan Daguerretype tertua yang diciptanya pada tahun 1837 masih wujud sehingga kini.

* Juni 1840

Talbot memperkenalkan Calotype, satu sistem yang dipertingkatkan daripada sistem sebelumnya dan juga berfungsi untuk menghasilkan negatif diatas kertas.

* Oktober 1847

Abel Niepee de st.Victor memperkenalkan penggunaan kaca sebagai dasar negatif untuk menggantikan kertas.

* Januari 1850

Seorang ahli Kimia Inggeris, Robert Bingham, memperkenalkan penggunaan Collodion sebagai emulsi foto, yang pada waktu itu popular dengan sebutan "WET-PLATE Fotografi". Setelah mengalami pelbagai perkembangan dan penyempurnaan, penggunaan “filem gulung” mulai diperkenalkan.

* Juni 1888

George Eastman, rakyat Amerika, telah membuat revolusi fotografi dunia melalui hasil penelitiannya sejak tahun 1877. Beliau menjual produk baru dengan mereka “KODAK”, sebuah kamera kecil dan ringan, yang telah berisi gelung filem (dengan bahan kimia perak Bromida) untuk 100 “exposure”. Bila seluruh filem digunakan, kamera (berisi film) dihantar ke perusahaan Eastman untuk diproses. Setelah itu, kamera dikirimkan kembali dan telah berisi gelung filem yang baru.

Hingga kini

Perkembangan fotografi terus mengalami peningkatan dan berevolusi menjadi filem-filem digital yang termoden adalah tanpa menggunakan gelung filem.

Fungsi dan Komponen Asas Kamera

Fungsi Kamera

Kamera adalah sebuah alat yang mengarahkan bayangan yang difokuskan oleh lensa/sistem optik lain keatas permukaan foto sensitif yang berada dalam tempat tetutup/filem.

Komponen asas kamera

Sebuah kamera terdiri daripada:

  • Kotak yang kedap cahaya (badan kamera)
  • Sistem lensa
  • Pemantik potret (shutter)
  • Pemutar film

Badan kamera

* Badan kamera adalah ruangan yang sama sekali kedap cahaya, namun dihubungkan dengan lensa dimana menjadi satu-satunya tempat cahaya akan masuk.

* Di dalam bahagian ini cahaya yang difokuskan oleh lensa akan diatur agar tepat mengenai dan membakar filem.

* Di dalam kamera untuk tujuan seni fotografi, biasanya ditambahkan beberapa tombol pengatur, antara lain:

  • Pengatur ISO/ASA Film.
  • Shutter Speed.
  • Aperture (Bukaan Diafragma).

Sistem lensa

* Sistem lensa dipasang pada lubang depan kotak, berupa sebuah lensa tunggal yang terbuat dari plastik atau kaca, atau sejumlah lensa yang tersusun dalam suatu silinder logam.

* Disamping lensa biasa, terdapat juga lensa sudut lebar (wide lens), lensa sudut kecil (tele lens), dan lensa variabel (variable lens, atau juga dikenali dengan istilah lensa zoom).

Pemantik Potret

* Tombol pemantik potret atau shutter dipasang di belakang lensa atau di antara lensa.

* Kebanyakan kamera SLR mempunyai mekanisme pengatur waktu untuk memungkinkan mengubah-ubah lama bukaan shutter.

Bahagian sampingan

* Mekanisme memutar filem gulungan agar bahagian-bahagian filem itu bergantian dapat disingkapkan pada objek

* Mekanisme fokus yang dapat mengubah-ubah jarak antara lensa dan film,

* Pemindai komposisi pemotretan (range finder) yang menunjukkan apa saja yang akan terpotret serta apakah objek utama akan terfokuskan

* lightmeter untuk membantu menetapkan kecepatan pemetik potret dan atau besarnya bukaan, agar banyaknya cahaya yang mengenai film cukup tepat sehingga diperoleh bayangan atau gambar yang memuaskan.

Kelebihan:

1.Gambar yang dihasilkan cukup terang meskipun cahayanya minimum.

2.Bentuk yang kecil, ringan dan padat

3.Automatik sepenuhnya.

4.Kamera tidak menggunakan cermin didalamnya.

5.Boleh dioperasikan dengan menggunakan “flash”.

Kelemahan:

1.”Flash” yang “built in” pada badan kamera menyebabkan foto yang dihasilkan menjadi “red eyes reduction”.

2.Objek yang di tangkap fotonya dilihat melalui “view vinder” yang terpisah dari lensa sehingga memungkinkan pengambilan gambar pada saat lensa tertutup.

3.Pengaruh pemakaian filter tidak tampak jika di lihat dari view vinder.

4. Oleh kerana lensa menjadi satu dengan badan kamera maka lensa tidak dapat diganti dengan jenis yang lain.

5.Ralat Paralaks, iaitu ketidaksesuaian gambar yang dihasilkan berbeza dengan gambar yang dilihat melalui view vinder.

6.Tidak boleh beroperasi untuk pengambilan gambar “Close up”.

 

2 comments so far.

  1. Anonymous February 5, 2009 at 6:04 AM
    Terima kasih atas bahan yang berguna.ilmu yang diberi insyaallah akan dapat dimanafaatkan bersama.....kebetulan saya sedang mencari bahan ini......
  2. Anonymous February 5, 2009 at 6:10 AM
    Boleh bantu saya mencari perbandingan MODEL ADDIE DAN MODEL ASSURE...........JASAMU DIKENANG

Something to say?